Voordat ik berichten ga plaatsen op mijn Instagram pagina, wil ik dit platform eens onder de loep nemen. Zo heb ik veel informatie gevonden die ik met je wil delen. Meer weten? Lees dan snel verder.
Instagram in het algemeen
Instagram is inmiddels razend populair, maar wat is belangrijk als je een goed lopend account wil hebben? Allereest je bio, deze is op Instagram erg belangrijk. Dit is namelijk één van de eerste dingen die mensen zien wanneer ze je profiel bezoeken. Kies daarnaast voor een aansprekende profielfoto die bij je feed past en bedenk een leuke tekst of slogan voor je bio. Ook belangrijk; zorg voor een pakkende introductietekst. Op deze manier weten mensen waar je profiel over gaat.
Er is in je bio maar plek voor 1 link, door gebruik te maken van programma's zoals dat van Linktree. Kun je meerdere links in je profiel zetten. Handig als je dus wilt verwijzen naar verschillen pagina's op je website of naar andere platformen waar je actief op bent.
Wat betreft je feed, zorg ervoor dat deze één geheel is met een duidelijke lijn erin. Dit kan door een kleurenschema of dezelfde fotografie stijl toe te passen.
Om het je wat gemakkelijker te maken kun je je berichten inplannen. Met programma’s zoals Later of Facebookbusiness (dit kan alleen wanneer je Insta gekoppeld is aan je Facebook) kan je berichten inplannen. Met apps zoals o.a. Preview kun je een contentplanning maken. Op deze manier kan je alvast kijken of je bericht past bij je feed en je berichten alvast voor de maand vooruit plannen.

Het algoritme van Instagram bepaald
Wanneer je een account hebt met bijvoorbeeld 500 volgers en je plaatst een nieuw bericht, krijgt maar een deel van je volgers deze in hun tijdlijn te zien. Als dit bericht geliked en gedeeld wordt krijgt pas het andere deel van je volgers dit bericht ook te zien. Er wordt tegenwoordig veel gehandeld in nepvolgers, echter vinden bedrijven, die bijvoorbeeld willen samenwerken met influencers, dit een echte no go. Helaas wordt er wel veel gebruikt van gemaakt en zijn er inmiddels talloze slimme manieren bedacht om het algoritme van Instagram te omzeilen. Meer weten over dit onderwerp? Kijk dan de documentaire van de VRPO (zie onderaan de blog).
Belangrijk dus, zoek interactie met je volgers. Op deze manier kun je op een eerlijke manier aan volgers komen.
Instagram voor je bedrijf
Instagram is niet alleen voor de gewone gebruiker, in tegendeel. De app wordt massaal ingezet voor en door bedrijven.
Instagram is een ideaal pr-middel om:
- Een product of dienst te showen
- Het verhaal achter je bedrijf/product te laten zien
- Ervoor te zorgen dat potentiële klanten binding krijgen met je bedrijf
- In gesprek te komen met je klant
- Je portfolio te showen
- Naamsbekendheid te creëren
Het wordt zeker aangeraden om je profiel over te switchen naar een bedrijfsaccount. Op deze manier kun je de statistieken van je berichten zien en wie degene zijn die je berichten liken. Dit zorgt uiteindelijk er weer voor dat je account sneller groeit. Ook kun je met een bedrijfsprofiel betaalde berichten plaatsen. Doormiddel van een targetgroep laat Insta je berichten zien aan potentiële volgers. Aan deze berichten kan je ook een actieknop toevoegen. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld met 1 klik contact met je opnemen. Wil je een bedrijfsaccount? Dan dien je deze eerst te koppelen met een facebookaccount. Lees hier meer over insta statistieken.
Plaatsingstijden, welk tijdstip is de beste?
Volgens onderzoek zijn de beste plaatsingstijden voor berichten tussen 09.00 en 11.00 uur. Dit is natuurlijk afhankelijk van waar je volgers gevestigd zijn. Alleen zijn dit niet altijd de beste tijden voor je bedrijf. Belangrijk is om te kijken naar je volgers, wanneer zijn ze het meest actief?
Het platform Later heeft meer dan 12 miljoen berichten geanalyseerd om te kijken op welke tijden berichten het beste presteerde (zie de infographic hiernaast).
Kortom, kijk naar wanneer jouw volgers online zijn en plaats dan berichten. Op deze manier eindig je hoger in het profiel van je volgers. Door naar je Instagram statistieken te kijken kun je bereken wanneer de meeste van je volgers online zijn. Ook apps zoals Later kan dit voor je berekenen. Uiteraard zit hier wel een prijskaartje aan. Meer hierover weten? Neem dan een kijkje op deze site.

Het gebruik van #hashtags
Waarom zijn hashtags zo belangrijk om te gebruiken in je Instagram-marketingcampagnes?
Instagram- berichten die hashtags gebruiken, krijgen 12,6% meer betrokkenheid vergeleken met die zonder. Hashtagging is zo effectief omdat het helpt bij het categoriseren van vergelijkbare inhoud en het nog beter vindbaar maakt, wat waarschijnlijk de reden is waarom hashtag-berichten zoveel meer betrokkenheid krijgen dan berichten zonder. (Wordstream, 2020)
Tips voor het gebruik van hashtags
- Gebruik online generators om hashtags te vinden die bij jouw profiel passen
- Kijk naar je concurrenten
- Gebruik niet teveel hashtags
- Gebruik niet hashtags die al te populair zijn, hierdoor verdwijnt je bericht tussen de massa
- Gebruik hashtags die gezocht en gevolgd worden door je volgers
Het plaatsen van hashtags
Instagram-hashtags kunnen in de foto- of video-ondertitel worden geplaatst op het moment dat je een bericht plaatst. Of er kunnen hashtags worden toegevoegd aan een opmerking (of meerdere opmerkingen) na het plaatsen. Er is geen verschil in hun functionaliteit, dus het is jouw keuze. De meeste voegen liever hashtags toe aan opmerkingen, omdat deze snel worden begraven zodra je een paar opmerkingen van gebruikers krijgt. Vanaf 2018 wordt het bijschrift afgekapt na 2 korte regels tekst, dus bijschrift-hashtags worden dus op het eerste gezicht ook niet weergegeven.
Hoe vaak moet je posten?
Er wordt aanbevolen om dagelijks te plaatsen en niet meer dan 3x p.d. Dit is voor bedrijven niet altijd realistisch. Het minimum ligt bij 1 keer per week, beter: 3 keer per week en optimaal: één of twee keer per dag. Vermijd: het delen van een aantal berichten snel achter elkaar of weken achtereen verdwijnen.
Hoe zorg je voor meer interactie bij het plaatsen van berichten?
- Zorgen dat je regelmatig post
- Like en reageer ook op andermans berichten
- Schrijf goede beschrijvingen bij je berichten
- Maak gebruik van hashtags
- Plaats goede foto’s van hogere kwaliteit en geen kiekjes
- Plaats geen foto’s/video’s die veel op elkaar lijken, dan wordt het al snel eentonig
- Zorg voor eenheid in je feed
- Zorg voor een pakkende bio
Instagram stories
Na de populariteit van Snapchat is Instagram begonnen met iets soortgelijks, namelijk Instagram stories.
Het nut van Insta stories
- Vertellen een verhaal, zeer geschikt voor behind the scenes
- Meer betrokkenheid met je volgers
- Zorgt voor meer interactie bijv. door een poll te plaatsen

Instagram-TV, Reels, Gids en shopping
Nog even kort over deze vier.
Instagram-TV: zeer geschikt voor langere, permanente video's voor diepgaandere verhalen. Ontwikkel sterkere relaties met potentiële klanten en laat andere kanten van je bedrijf zien zonder dat je wordt beperkt tot één type inhoud, lengte of indeling. (Business Instagram)
Instagram Reels: met Instagram Reels heb je de mogelijkheid om video’s mét muziek op te nemen, vervolgens te plaatsen en aan de hele wereld te laten zien. Reels is vergelijkbaar met het platform TikTok en is erg populair onder jongeren.
Instagram gids: gidsen geven je de mogelijkheid om je producten, plaatsen of posts van jezelf of een andere pagina te bundelen. Eigenlijk lijkt het een beetje op Pinterest, alleen verrijk je nu jouw Instagram-account. Op deze manier maak je aanbevelingen, tips en andere informatie eenvoudig beschikbaar voor jouw volgers.
Voordelen van Gids
- Introduceer jezelf
- Stel een overzichtelijk portfolio samen
- Vermeld 10 tips in jouw branche
- Beantwoord veelgestelde vragen
- Deel berichten van je volgers
Instagram-shopping: met shopping kun je producten promoten en daarnaast kunnen klanten met enkele klikken zo bestellen op je website. Door het algoritme van Instagram krijgen mensen producten te zien die passen bij hun interesses en Instagram gebruik. Hierdoor bereik je makkelijker je klanten en zullen deze ook sneller overgaan tot aankoop.
Kort samengevat, wat heb ik geleerd?
Door dit onderzoek te doen ben ik veel meer te weten gekomen over het platform Instagram. Zo wist ik niet dat de wereld van nepvolgers zo groot was. Daarnaast heb ik geleerd hoe belangrijk interactie en het gebruik van hashtags zijn. De bovenstaande kennis wil ik gaan toepassen bij het maken van Instagram content voor zowel mijn eigen pagina, als de pagina van de Videobrouwers. Om op deze (eerlijke) manier beide accounts een boost te geven.
Bronnen:
https://vinkacademy.nl/instagram-gids/
https://later.com/blog/best-time-to-post-on-instagram/
https://later.com/blog/instagram-analytics/
https://www.wordstream.com/blog/ws/2019/05/29/instagram-hashtags
https://www.isimedia.nl/hoe-vind-je-de-beste-hashtags-op-instagram-om-meer-likes-te-krijgen/
https://louisem.com/144557/often-post-social-media
https://business.instagram.com/a/igtv?locale=nl_NL
https://www.emerce.nl/achtergrond/instagram-reels
https://www.frankwatching.com/archive/2020/11/20/instagram-guides/
Reactie plaatsen
Reacties