Blog 1: 3e ronde, nieuwe kansen

Gepubliceerd op 9 februari 2021 om 14:00

De derde periode is alweer aangebroken en dat betekent dat we alweer voorbij de eerste helft van het schooljaar zijn. Helaas zitten we momenteel nog steeds in lockdown en dit brengt zijn beperkingen met zich mee. Ondanks dat staat er weer een nieuwe periode coaching op ons te wachten... so let's begin!

 

Daar zijn we weer, over het project van deze periode

We zijn deze periode begonnen met het presenteren van ons plan van aanpak. Dit deden wij in groepjes van vijf en hebben elkaar hierbij voorzien van feedback. Ik wil deze periode mij gaan focussen op het platform Instagram, eens wat anders dan video's maken. Ik heb een prachtige Instagram pagina aangemaakt aan het begin van deze studie, maar heb tot heden nog geen berichten geplaatst. Vaak als ik berichten plaatste was het niet één mooi geheel, een beetje rommelig. Hierdoor verwijderde ik ze al snel weer. Ik wil deze periode hier verandering in gaan brengen. Dit ga ik doen door onderzoek te doen naar Instagram en mijn eigen huisstijl te gaan ontwikkelen. Op deze manier wil ik meer gaan doen met mijn Instagram pagina en hierdoor mijn werk gaan promoten. Zodat ik uiteindelijk op deze manier potentiële opdrachtgevers kan trekken voor het maken van videocontent. (Lees hier mijn volledige PVA.) De leerdoelen voor deze periode (projectmanagement, briefings- en projectplannen en juridische aspecten in relatie tot communicatiemiddelen) wil ik deels laten terugkomen in mijn eigen project en deels in mijn sideproject. 

 

Sideproject Videobrouwers, voorbereiden op de briefing

Ook heb ik deze week te horen gekregen dat ik samen met twee andere studenten aan de slag mag voor het bedrijf Videobrouwers. Dit ik vind ik ontzettend tof, mede omdat dit bedrijf videocontent produceert en ik dit zelf ook doe. Daarnaast is het leuk om alvast een kijkje te nemen binnen het bedrijf voor een eventuele stageplek voor in jaar 2. Ter voorbereiding op de briefing die binnenkort zal gaan plaatsvinden, heb ik voorgesteld om als groepje alle drie individueel een analyse te doen over het social media gebruik van de Videobrouwers. Daarbij viel mij de volgende dingen op:

 

Platform Aantal volgers Frequentie berichten Wat valt op?
Instagram 730 volgers 1x/ 2x per maand (per klus), laatste bericht 14 januari 2021 3 berichten achter elkaar met dezelfde tekstbericht alleen dan met andere stills, geen gebruik van hashtags, gebruik van Insta-tv, er worden geen stories geplaatst, geen bedrijfsprofiel
Facebook 479 volgers Weinig berichten, zit soms wel maanden tussen, laatste bericht 19 november 2020 Weinig interactie, vooral video weinig foto's/stills
LinkedIn 102 volgers X Alleen informatie geen berichten
Vimeo 36 volgers 27 video's Showreel is hier te zien

 

Wat ook opvalt is dat het logo voorheen zwart met wit was op Instagram, nu is deze rood met zwart. Ook op Facebook (wit met blauw) en Vimeo (zwart met wit) worden er andere kleuren gebruikt. Daarnaast wordt er vooral veel stills geplaatst en weinig beeldmateriaal van achter de schermen, voorheen werd dit wel meer gedaan. Het bedrijf heeft geen YouTube kanaal en maakt ook geen gebruik van Linktree. Potentiele vragen voor briefing zouden dan zijn:

 

- Waarom hebben jullie op verschillende platformen andere kleuren logo's?

- Kiezen jullie er bewust voor om 3 berichten op Instagram te posten met dezelfde tekst en zo ja, waarom?

- Waarom gebruiken jullie geen hashtags?

- Voorheen plaatste jullie ook behind the scenes content, waarom nu veel minder?

- Kiezen jullie er bewust voor om minder te posten op Facebook?

- Hebben jullie bewust gekozen om geen YouTube kanaal te nemen?

- Zijn jullie bekend met Linktree en zouden jullie dat ook eventueel willen inzetten?

- Met welke frequentie willen jullie berichten plaatsen

- Welk doel moet de geplaatste content hebben?  

- Zouden jullie ook eventueel het logo terug willen laten komen in de berichten om op deze manier berichten meer te laten opvallen?

- Welk huisstijl moet er gevolgd worden en hoe willen jullie dit graag terug zien in de content?

- Doen jullie ook iets met stories en/of willen jullie daar ook iets mee gaan doen?

- Waarom hebben jullie je Insta nog niet over gezet naar een bedrijfsaccount?

 

Terwijl ik bezig was met het schrijven van deze blog, plaatste ik een story hierover op mijn Instagram. Daar kreeg ik een reactie van Videobrouwers dat ze over ca. een maand een nieuwe website krijgen. Wellicht dat zij daarom ook de kleuren van het logo hebben veranderd. Ik ben erg nieuwsgierig geworden en ook zeker benieuwd naar wat er uit de briefing gaat komen. 

 

Documentaire: The Social Dilemma

Om alvast in de stemming te komen deze periode, heb ik de documentaire The Social Dilemma gekeken. Om zo iets op te kunnen steken over Instagram en social media in het algemeen. Nou, na het zien van deze documentaire wilde ik nog net niet mijn telefoon het raam uitgooien. Ik besefte mij ineens hoeveel invloed bedrijven zoals Google en Facebook hebben op ons leven. Ook bij het vak Psychologie en online beïnvloeding word ik even wakker geschud hoe wij dagelijks toch (onbewust) beïnvloed worden door bedrijven.

Ik heb geleerd hoe bedrijven, doormiddel van social media, ons proberen over te halen tot acties. Het gebruik van social media en online media in het algemeen wordt ook steeds belangrijker. Door het ontwikkelen van persona's kunnen bedrijven goed inspelen op de behoeftes van verschillende doelgroepen. Ook het verzamelen van data buiten deze social media kanalen wordt veel gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te vertonen. 

We besteden steeds meer tijd online dat we soms vergeten in het hier en nu te leven. Dus leg je telefoon of laptop eens weg en stap eens de buitenwereld in. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.