BLOG 5: Tijd voor een onderzoekje!

Gepubliceerd op 5 oktober 2020 om 15:00

Dan ben je van plan een promotievideo te maken, maar ja, hoe dan? Tijd voor een onderzoek en om dit onderwerp eens onder de loep te nemen. In deze blog neem ik je mee met mijn zoektocht naar; ‘Hoe maak je een goede promotievideo?’  Dit is wat ik de afgelopen week ontdekt heb.

 

Intro

Voordat ik Premiere Pro opstart en begin met editen is het wel handig om te weten wat ik aan het doen ben, dus tijd voor een onderzoekje! Ik wil onderzoeken hoe je een goede promotievideo maakt die effect heeft op de consument. Want ja, iedereen kan een paar clips aan elkaar plakken en leuk muziekje eronder plakken. Ikzelf heb wel eerder (promotie)video's gemaakt maar me echt erin verdiepen heb ik niet gedaan. Dus laten we daar eens induiken! Dit ga ik doen door middel van mijn trouwe vriend Google.

 

Wat is een promotievideo?

Allereerst is het handig om te weten wat we precies verstaan onder een zogenoemde ‘promotievideo’. Een promotievideo is een video van ongeveer 30 seconden tot 90 seconden die duidelijk maakt wat een product of dienst voor de kijker kan betekenen. Met name de voordelen van het product of dienst komen aan de orde in een promotievideo. 

 

Waarom kiest een bedrijf voor een promotievideo?

Waarom zou een bedrijf dan kiezen voor het maken van (promotie)video? Uit onderzoek blijkt dat mensen een onderwerp 4x beter onthouden als het wordt toegelicht in een video. Video is momenteel ontzettend populair. Daarnaast blijkt dat informatie die wordt toegelicht in een video 80.000 keer sneller wordt verwerkt dan tekst. Alleen maar redenen dus om te kiezen om te adverteren via videocontent.

 

Waar moet je aan denken bij het maken van zo’n 'promotievideo'?

Ik weet nu wat een promotievideo precies is en waarom een bedrijf hier eventueel voor zou kiezen, maar waar moet je dan aan denken bij het maken van zo’n video?

 

Belangrijke aandachtspunten voor het maken van een promotievideo:

  1. Voor wie is de video? (zakelijke of particulieren markt?)
  2. Het doel van je promotievideo (wat wil het bedrijf ermee bereiken?)
  3. Vorm van de video (product, instructie, vlog of commercial?)
  4. Stijl van de video
  5. De inhoud van de video
  6. Duur van de video
  7. Op welke emotie wil je inspelen?
  8. Wat voor (doeltreffende) titel ga je gebruiken?

 

Video over uitleg van aspect ratio (Engels).

Social media

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen een video kijken zonder geluid, bijvoorbeeld op social media. Belangrijk dus om je video (indien nodig) te ondertitelen.

 

Call to action

Verlang je een bepaalde actie van de kijker na het kijken van je video? Wees hierin dan duidelijk door middel van een call to action tijdens of aan het einde van je promotievideo. Dit kan je doen door bijvoorbeeld de kijker door te verwijzen naar de link in beschrijving of een kijkje te nemen op de website. 

 

Formaat

Laat je de video zien op een Insta-story of op YouTube? Na het kiezen van een medium is het belangrijk om te kijken welk formaat (oftewel aspect ratio) hierbij past. Zo is een staande video meer geschikt voor Instagram en een liggende video geschikter voor YouTube. (Meer weten over aspect ratio? Bekijk dan de bovenstaande video!)

 

Conclusie

Door middel van dit onderzoek weet ik nu dat;

  • een goede promotievideo tussen de 30 tot 90 seconden is;
  • een goede promotievideo inspeelt op de emotie van de kijker;
  • een goede promotievideo past bij het type format waar de video opstaat (website/social media);
  • een goede promotievideo een duidelijke call to action heeft;
  • een goede promotievideo een goed openingsshot heeft waardoor de kijker geïnteresseerd blijft om te kijken;
  • een goede promotievideo past bij de doelgroep waarvoor de video gemaakt is;
  • een goede promotievideo gebruik maakt van passende en afwisselende beelden;
  • een goede promotievideo duidelijk de voordelen van het product of dienst laat zien;
  • een goede promotievideo een goede (doeltreffende) titel heeft.

Wat heb ik (persoonlijk) geleerd?

Ik heb deze week geleerd wat een goede promotievideo precies inhoudt. Ik heb mijzelf hierin verdiept omdat ik tot de conclusie kwam dat ik eigenlijk niet precies weet hoe je een goede promotie video maakt. Deze kennis wil ik dan ook gaan toepassen in de promotievideo die ik ga maken. Nu ik weet ik wat een video een goede promotievideo maakt en is het tijd om mij te gaan verdiepen in het edit werk. Dit ga ik doen door de komende weken mij verder te verdiepen in Premiere Pro en door video's en Webinars te kijken.  

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb